Saturday, September 21, 2013

bercuti di jepun

kucing
sumber google

Assalamualaikum wbt.

kalau berbicara je soal cuti mesti ramai yang akan mula tersenyum sorang-sorang kan?hehe..dan bagi yang sudah bekerja pasti rindukan zaman persekolahan masing-masing kerana masa cuti sekolah lah kita dapat enjoy sepuas hati betul tak?

so entri kali ni aku nak bercerita sedikit mengenai cuti-cuti yang ada di jepun dari konteks pelajar universiti..kalau nak tahu jadual cuti bagi orang yang dah bekerja..kena tunggu aku kerja kat sini dulu la ye :)

bagi pelajar universiti yang normal, biasanya kitorg (baca kita-orang) akan bercuti dalam masa yang agak lama la jugak sebenarnya..sebab apa??ini kerana bagi negara-negara yang mempunyai 4 musim memang kebiasaannya akan terdapat 2 musim untuk korg berehat je..

so secara ringkasnya aku simpulkan seperti kat bawah ye :
  • cuti musim bunga - february dan march
  • cuti musim panas - august dan september
  • cuti musim sejuk - minggu terakhir bulan december sampai minggu pertama january
so kalau korg tengok betul-betul, sebenarnya hampir satu per tiga dari kehidupan aku di jepun dipenuhi dengan cuti je..so bagi korg yang ada terfikir macam ni..

" akmal ni tak belajar ke??hari-hari update blog je nampak.."

ketahuilah bahawasanya sekarang aku sedang bercuti..hahaha 

tapi cuti-cuti yang aku sebut di atas hanya valid bagi pelajar universiti je tau..kalau dah kerja memang ciput (baca sikit) je la tinggal cuti untuk aku nanti.. 

dan untuk mengetahui aktiviti-aktiviti best untuk korg buat sepanjang cuti ni, korg boleh rujuk entry-entry di bawah :
so bagi korg di luar sana, kalau universiti di malaysia macam mana pulak ye jadual cuti korg??teringin aku nak tau..jom kongsikan di bawah nak?

p/s: minggu depan kelas dah bermula kembali..so maybe aku tak dapat dah nak update entri hari-hari lagi :(


1 comment: