Thursday, September 12, 2013

istana di jepun

hikone castle


Assalamualaikum wbt..entry ryokou (perlancongan ) kali ini aku ingin membawa korg berjalan-jalan melihat senibina dan rekaan menarik istana di jepun yang aku rasa tiada di malaysia..

tempat kali ini dinamakan 彦根城( hikonejou) yang bermaksud hikone castle. untuk ke tempat ni korg boleh menaiki tren dari kyoto stesen dengan tambang sebanyak 1110 yen dan perjalanan mengambil masa selama 50 minit ..dan dari stesen hikone, korg perlu berjalan kaki lebih kurang 15 minit untuk ssmpai ke istana ni.

**untuk pengetahuan korg 100yen bersamaan RM3.50

gambar dahulu kala

sedikit sejarah mengenai tempat ini, istana ni dibina pada tahun 1622 dan sekarang ia merupakan antara 12 istana di jepun yang masih tidak diubah binaannya dan juga merupakan antara 4 istana yang diiktiraf sebagai national treasure di jepun.

kalau korg lihat pada gambar lukisan di atas, istana ni dikelilingi oleh laluan air(?) yang menjadi benteng pertahanan orang dahulu kala..

laluan air

untuk masuk ke tempat ni, korg perlu membayar entrance fee sebanyak 500 yen dan untuk pengetahuan korg lagi, istana ni dibina di atas bukit..so memang penat untuk korg mendaki walaupun sebenarnya takdelah tinggi mana bukit tu pun.

binaan dalamhikone castle

macam yang korg boleh lihat dalam gambar di atas, binaan istana ni agak unik dan memang lain dengan istana kita kot (?)..ke sama eh??aku tak tahu sangat binaan istana kita ni sebab tak pernah lak nak melawat istana sendiri..haha :)

genkyuen

berhampiran istana ni terdapat satu taman yang dinamakan 玄宮園(genkyuen) dan permandangan kat sini memang superb lagi-lagi kalau korg datang pada musim bunga atau musim luruh..

so apa pendapat korg tentang tempat ni?menarik atau tertarik atau ditarik?jom kongsikan di bawah ye :)



POLL TERBARU DAH SIAP ^_^


1 comment: