Thursday, September 19, 2013

Perkara penting ketika mengedit blog

blog
sumber google

Assalamualaikum wbt..kalau korg perasan template blog biskutcelup sudahpun berubah dan aku rasa boleh dikatakan perubahan yang agak besar.

biskutcelup

biskutcelup

header kali ini aku decide untuk jadikan lebih simple dimple tapi tidaklah terlalu dull rasanya..

biskutcelup

kalau nak dibandingkan dengan template dahulu, mungkin perubahan yang ketara hanyalah pada background sahaja jika dilihat pada pandangan mata kasar..

tetapi selain daripada hiasan dan kecantikan blog, sebenarnya ada beberapa perkara yang lebih penting yang perlu diambil kira ketika kita hendak mengubah sesuatu template blog.

Perkara yang terpenting bagi aku ketika mengedit blog ialah memastikan kualiti SEO blog tidak menjunam.

"Apa benda SEO tu?"

SEO atau nama panjangnya Search Engine Optimization adalah kayu ukur yang sangat penting bagi memastikan blog korg akan berada di top list di enjin-enjin carian seperti google dan sebagainya.

biskutcelup

banyak tutorial yang boleh korg dapati di internet untuk mengetahui cara-cara mendapatkan kualiti seo yang terbaik..dan kalau korg tengok kat atas ni, aku sendiri pun tak dapat nak skor 100 %..so banyak lagi perkara yang masih aku kena perbaiki di sini.

perkara kedua yang perlu korg ambil kisah ialah size blog korg selepas diedit.

biskutcelup

bagi pendapat aku, selagi blog korg tak melebihi 100 KB boleh dikatakan page korg tu agak ringan..so kalau ada masalah page berat atau sebagainya janganlah salahkan tuan blog la ye :)

so lepas korg dah lulus kedua-dua perkara ni, barulah korg edit blog selawa yang boleh..dan aku tau aku edit takdelah selawa macam blogger-blogger hebat macam JM tu semua kan..

tapi oklah dari aku mengadap template sama je hari-hari ^_^

p/s: chatbox aku letak di page lain sebab banyak sangat spam yang tak berfaedah singgah kat chatbox dulu..maaf ya :)


---CHATBOX---








2 comments:

  1. heee.. blog dah kemas n mesra SEO.. hu2.. teman kejo tu sebenonya.. pastu edit2 blog terus error mcm2.. pastu malas dh nak godeh2.. takut ada error tang lain lak.. takottt...

    ReplyDelete
  2. thank 4 sharing bro..
    ini kira blog saya bayak lg kena adjust ni..:(

    ReplyDelete