Wednesday, October 23, 2013

Taufan Francisco melanda jepun

2013

Assalamualaikum wbt.

Yeayyy..taufan datang lagiii =.=" aku rasa dah kali berapa dah aku asyik bercerita pasal taufan dalam bulan ni kan?? dan kali ini agak teruk sikit kot..sebab macam anda boleh lihat dalam gambar di atas, laluan taufan (belah kiri) tu memang betul-betul melalui jepun..

kalau sebelum ni taufan-taufan yang datang cuma lalu tepi je..tu pun angin dah macam apa kan ?? untuk pengetahuan anda, taufan kali ni dinamakan taufan Francisco..atau orang jepun panggil taifu no 27..

" no 27 ??"

aah..ni bermakna taufan Francisco ni taufan ke 27 yang terbentuk untuk tahun ni..banyak tak ?? dan macam korang boleh lihat lagi, kali ni macam ada dua taufan yang datang serentak..iaitu taufan no 28 ( taufan Lekima )..tapi Lekima ni tak lalu jepun sangat pun..cuma lalu tepi je..tapi konfem terasa jugak nanti tempias angin tu..

2013

ni pula jadual untuk taufan kali ini..tempat aku berada dalam row ketiga dari atas..line biru ialah hujan lebat..dan line kuning ialah angin kencang..so bermula harini dah ada start dah hujan sikit-sikit..dan sabtu nanti angin ribut pulak..memang tak kemana la minggu ni..tergendala entri melancong lagi =.=

so kalau sesiapa rasa nak melancong ke jepun musim luruh ni..aku nasihatkan fikir dua atau tiga atau empat kali dulu..nanti book flight tiket mahal-mahal..tapi tak kemana sebab taufan sana sini..

untung Malaysia kurang bencana alam kan ?? hehe :)


19 comments:

  1. take cara ya mal..huhu kat sabah sekarang musim panas+hujan..syukur la tak ada taufan di malaysia macam kat negara lain tu..seram

    ReplyDelete
  2. yer la akmal kat jepun banyak sangat bencana alam sebab kedudukan jepun 2 banyak sangat laut kan? kepada akmal berhati2 la yer... kat cini musim hujan jer akmal.. akak ni tengah risau ngan banjir,,, hurm

    ReplyDelete
  3. Aipp yeah pula dia.. please do take care of urself. syukur alhamdulillah u are ok there.


    Jom Buat Duit Secara Online bersama Iklan Sticky - Program Pay Per Click Paling Sempoi !!

    ReplyDelete
  4. Kat msia da nak musim ujan dah...ptng je...mmg konpem ujan trun...bahay juga di sana ye...jaga diri....

    ReplyDelete
  5. semua semuanya dalam keadaan yang baik.. jaga diri elok-elok adik..

    ReplyDelete
  6. Alamak, bulan depan nanti saya pergi Jepun ;~;

    ReplyDelete
  7. bersyukur sangat malaysia kurg bencna :)

    ReplyDelete
  8. tc bro.. alhamdulilah mlaysia x byak bncana alam.. just skrg musim hujan teruk..sikit..

    ReplyDelete
  9. pastikan umah tu pun selamat drp taufan ... semoga Allah melindungi kamu ... aaamin .

    ReplyDelete
  10. ada lagi... apa pun hope jaga diri ya :) kat sini hujan2 je memanjang... dgn kilat secara tiba2...

    ReplyDelete
  11. bahaya nya tinggal kat jepun ni.... take care yer akmal

    ReplyDelete
  12. Ida doakan agar awak sentiasa selamat dan sentiasa di dalam perlindungan Allah hendaknya

    ReplyDelete
  13. Takut pula bila dengar taufan ni. Kat Malysia ni angin kuat pun dah kecut perut.

    ReplyDelete
  14. memang untung stay malaysia kurang bencana alam, takde peperangan etc tapi ramai yang tak bersyukur haha
    tapi mesti takut kan bila angin kencang taufan ni semua akmal? macam ika even angin kuat guruh etc pun dah takut dah, selalu bayangkan pokok besar tumbang laa bagai huhu
    jaga keselamatan ya kat sana :)

    ReplyDelete